Totaal aantal pageviews

dinsdag 21 december 2010

Onaangepast Ugg

Er moet paal en perk gesteld worden aan wansmaak. Ik ben me er terdege van bewust dat dit een bijzonder crue uitspraak is. Maar de kruik gaat maar te water tot ze barst.

In de zomer had je de Crocs. Ik heb ze in alle maten, vormen en kleuren gezien maar bij niemand -echt niemand- flatteerde het. Het is met onoverbrugbare voorsprong het meest lelijke schoeisel ooit gemaakt. Dacht ik. Ik heb er proberen naast te kijken. Al was dat niet evident. Iedereen leek gevallen voor de veredelde plastieken klomp met gaatjes. 'Oh zo praktisch, en het zit gewéldig!' verzekerde een van de trotse eigenaars mij draaiend met haar voeten. Ze heeft bij zomerse temperaturen steevast last van gezwollen enkels en voeten. In die Crocs zat ze alsnog comfortabel. Leuk voor haar, maar het was geen zicht. Ik heb met verbazing vastgesteld dat het een rage werd. Ik zou niet zwichten. En het leuke aan rages is dat ze voorbij gaan. In de winter bijvoorbeeld.

Ik was dus blij met die eerste sneeuwvlokken. De Crocs konden wel van een pelsje voorzien worden -'énig niet?!' kirde de vriendin die in de winter geen last heeft van opgezwollen enkels, maar wel van koude voeten - maar ze worden dan toch eerder binnenhuis gedragen. Tussen zijn eigen vier muren doet een mens wat hij wil. Dat vind zelfs ik. Maar nu ik goed en wel bekomen ben van mijn Crocs-indigestie ontsieren Uggs het straatbeeld.

Opnieuw: ongelooflijk comfortabel zonder twijfel, warm ook, wat bij temperaturen als vandaag (-6graden celsius) geen overbodige luxe is. Maar afgrijselijk lelijk en onelegant! Iedereen Indiaan moeten de ontwerpers gedacht hebben. Het geeft niet dat je eruit ziet alsof je uit verstrooidheid je pantoffels vergat uit te trekken toen je de deur uitging. Het maakt ook niet uit dat zelfs de bijna uitgestorven grizzly zich stijlvoller beweegt dan de mens op Uggs.
Uiteraard heb je ze ook in allerlei hippe kleuren zodat er voor ieder wat wils is. Tenminste als een mooi design niet aan jou besteed is.

Versta me niet verkeerd: ik heb niets tegen de persoon in kwestie die Uggs draagt, al vind ik dat je op basis van de schoenen die iemand draagt je wel een idee kan vormen van wat voor vlees je in de kuip hebt. Maar iedereen kan zich vergissen. Dat het echter opnieuw op zo een grote schaal gebeurt als het geval was bij de zomerse Crocs, verbaast me toch enigszins.

Collectieve waanzin.

Ik heb gesproken, Ugg.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten